משמורת על הילדים

הורה משמורן או אפוטרופוס

גירושין הם משבר עמוק בחיי המשפחה כולה, כולל בני הזוג והילדים. תהליך ההחלטה על משמורת הילדים הוא החלק הרגשי והקשה ביותר בכל הליך פירוק התא המשפחתי. כחלק מן ההסכמים שנדרשים בני הזוג לערוך במסגרת תהליך הגירושין, עומד גם ההסכם בעניין משמורת הילדים (אפוטרופסות).

הורה משמורן / אפוטרופוס

מושג זה מתייחס להורה עמו יגורו הילדים בפועל. זה או זו שביתו יהיה ביתם ומן הסתם הוא יהיה המעורב יותר בחיי היום יום שלהם. למשמורן החובה לדאוג לכל צרכי הילדים.
בני הזוג בהליך הגירושין – ההורים – רשאים להסכים בניהם מי יהיה ההורה המשמורן וזמני שהות להורה הלא משמורן, זהו ההליך הרצוי. אולם, במידה ולא קיימת הסכמה ביניכם, המשמורת על הילדים וזמני שהות יקבעו בערכאה המשפטית המתאימה, על סמך החוק, הפסיקה וחוות דעת מגורמי הרווחה.

משמורת על הילדים

מי קובע את המשמורת על ילדים ?

בית המשפט לענייני משפחה אמור לדון בענייני המשמורת על הילדים. אם הוגשה תביעת גירושין בבית הדין הרבני, לפני שהוגשה בקשה לדיון בבית משפט לענייני משפחה, יתקיים הדיון על משמורת הילדים כחלק מהדיונים בענייני הגירושין באופן אוטומטי.

חשוב לדעת: למקום בו יתקיים הדיון לגבי משמורת הילדים יש חשיבות מכריעה ומהווה את אחד הגורמים העיקריים לתופעת מרוץ סמכויות בין בית בתי הדין הרבני לבתי המשפט לענייני משפחה. מומלץ מאוד להיעזר בעו"ד הטוב ביותר שידע לייעץ לך על הערכה המתאימה ביותר.

כיצד נקבעת המשמורת על הילדים?

משמורת ילדים נקבעת על פי טובת הילדים ובהתאם להמלצות תסקיר של פקיד סעד (עובד סוציאלי שמונה על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני). תסקיר הסעד ממליץ לבית המשפט במשמורתו של מי מההורים יושארו הילדים ואילו זמני שהות יקבעו .
טובת הילד הוא העיקרון המנחה את בית המשפט ואותכם ההורים כמובן, ולכן, יכולה להשתנות עם השנים ע"פ צרכי הילד. הנושא פתוח, וניתן לדון בפסק הדין מחדש אם חלו שינויים מהותיים בעובדות שהביאו לפסק הדין.

הורות משותפת

הורות משותפת מתקיימת בהסכם בין ההורים, שיכול להתקיים כשיש בינכם, ההורים, תקשורת טובה גם לאחר הגירושין והחלטתם להמשיך לגור בסמוך אחד לשני.
בהורות משותפת חיים ההורים והילדים סמוך זה לזו, מגדלים את הילדים על-פי חלוקת זמנים שוויונית וחולקים בהוצאות המחייה של הילדים.

חשוב לדעת: הסכם זה אינו מחייב את בית המשפט, שיכול להחליט כי ההסכם עומד בסתירה עם עקרון טובת הילד. ולכן, מומלץ מאוד לערוך את ההסכם באמצעות עו"ד גירושין שידע לנסח את ההסכם לטובת כל הצדדים ע"פ דרישות בית המשפט.

לייעוץ בנושא משמורת על ילדים פנו אלינו

דילוג לתוכן