מזונות באחריות הורית משותפת

משמורת משותפת

אחריות הורית משותפת או בשמה המוכר יותר, משמורת משותפת, הינו מצב בו שני ההורים חולקים שווה בשווה את גידול הילדים והאחריות לרווחתם הנפשית, הרגשית והפיזית. במקרים בהם נקבע הורה משמורן אחד (לרוב האם), ההורה המשמורן הוא זה הנושא בנטל הכלכלי הכבד של גידול הילדים וההוצאות השוטפות בגין גידולם ומקבל דמי מזונות מההורה שאינו משמורן. מה קורה במקרה של משמורת משותפת בו זמן השהייה של הילדים אצל כל אחד מההורים הוא זהה? העלות הכלכלית, דמי המזונות, מתחלקת בין ההורים באופן שאינו דומה לדמי מזונות במקרה בו נקבע הורה משמורן אחד. בשנים האחרונות, אין ספק שמשמורת משותפת הפכה להיות ההסדר הפופולרי במקרה של גירושין. מדוע? אבות נהיו ונהיים יותר ויותר דומיננטיים ומעורבים בגידול הילדים באופן כללי וגם כאשר מתגרשים, רובם רוצים לקחת חלק פעיל ושווה בגידולם באופן השומר על הקשר שלהם עם הילדים.

מזונות במשמורת משותפת

מזונות ילדים במשמורת משותפת

כאשר מקבלים החלטה על משמורת משותפת, החלטה שמתקבלת על ידי שני ההורים ומתוך רצון והסכמה של שני הצדדים, אחד מהדיונים במסגרת הסכם הגירושין נסב סביב מזונות ילדים וסוגיה זו היא לא אחת מהווה בסיס למחלוקות וויכוחים בין שני בני הזוג. עד כה, המגמה בבתי המשפט הייתה להשאיר את גובה מזונות האב ללא שינוי ואם נעשה שינוי הוא היה בעד כרבע מגובה המזונות. מצד שני, ישנה חוסר הוגנות בהשארת דמי המזונות זהים כאשר המשמורת היא משותפת ויתרה מזאת, כאשר בני הזוג מרוויחים שכר דומה או במקרים בהם האם מרוויחה משכורת גבוהה יותר מזו של האב, נראה כאילו אין הצדקה לחייב את האב לשלם מזונות ילדים. לאחרונה אף ניתן פסק דין המייצר תקדים בנושא זה שבו נקבע שאין הצדקה לחייב את האב והוגדרה משמורת משותפת ללא תשלום מזונות! יש הגיון בהחלטות מסוג זה, שכן במצב בו האב הוא שותף מלא ונושא בנטל של גידול הילדים וההוצאות הרבות על מחייתם ורווחתם, ישלם דמי מזונות באופן שווה או בכלל. במשמורת משותפת כל הורה מממן מכיסו את ההוצאות השוטפות בגידול ילדיו כאשר הם מתגוררים עמו ולכן אין סיבה בהעברת תשלומים בין ההורים. במקרה של הוצאות שאינן נחשבות הוצאות שוטפות, או הוצאות חובה, אלא הוצאות למילוי צרכים אחרים כגון ביגוד, ספרים וכד׳, ובמידה ושני ההורים מרוויחים שכר דומה, ניתן להגדיר שיטה לפיה הורה אח משלם וההורה השני מעביר לו מחצית מהסכום.

לסיכום –

תשלום דמי מזונות הוא נושא למחלוקת בין בני זוג הנמצאים בתהליך גירושין. הסיבה ברורה – ההוצאות של גידול ילדים הן הוצאות כבדות ביותר הכוללות גם הוצאות מחויבות מציאות כגון מזון, מוסדות חינוך ומגורים וגם הוצאות שאינן חובה אך כשאנו מגדלים ילדים, הן קיימות וטומנות בחובן הוצאה כספית לא קטנה כלל. הוצאות כאלו מתייחסות להוצאות הקשורות לפנאי : חוגי העשרה, תשלום על מזון שאינו מזון בסיסי למחיה אלא פינוקים למיניהם, ספרים, ביגוד שהוא מעבר לצורך הבסיסי ועוד.שני בני הזוג צריכים לדון בנושא המזונות לילדיהם מיד במקביל להחלטה על משמורת משותפת. במקרה של הורה משמורן , כאשר האחריות והעול של גידול הילדים הינו עליו בעיקר, ישנו פחות שיח של ויכוח שכן הדברים ברורים יותר. ברגע שמגדירים משמורת משותפת, הדברים נהיים מעט פחות ברורים וכאן נכנס שיקול דעת הקשור לשכר ההורים וכן היעזרות בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה וספציפית בענייני גירושין וזאת כדי להבין מה ניתן לעשות כדי להגיע לשביעות רצון והרגשה של הוגנות של שני הצדדים.

לייעוץ בנושא מזונות באחריות הורית משותפת פנו אלינו

דילוג לתוכן