אחריות הורית משותפת

הילדים בתוך תהליך הגירושין

אחד התחומים המעניינים ביותר מחד והמורכבים ביותר מאידך הוא תחום דיני משפחה וזאת משום שללא ספק, זהו התחום שנוגע ברבדים העמוקים והאינטימיים ביותר ובמקום שהוא הכי רגיש ופגיע – הבית והמשפחה שלנו. על אחת כמה וכמה, תחום הגירושין שהוא נושא מרכזי בדיני משפחה, הוא נושא מורכב ורגיש שיש לדעת איך לגשת אליו ואיך
להתנהל בו באופן שבו שני בני הזוג ובוודאי הילדים, ייצאו מהתהליך עם מינימום נזק נפשי ורגשי, עד כמה שניתן. בתחום הגירושין חשוב שיטפל בנו עורך דין שזו התמחותו, עם ניסיון רב במגוון של תהליכי גירושין מורכבים יותר ופחות, וזאת על מנת שנקבל את המענה ההולם והמקצועי ביותר. סיום מערכת יחסים זוגית הוא לרוב תהליך אמוציונלי וקשה ומצד שני חשוב להבין בצורה רציונלית, מה הזכויות שלי כבן זוג שנמצא בתהליך גירושין וגם מה החובות שלי, גם כלפי בן/בת הזוג ובייחוד כלפי הילדים.

משמורת על הילדים

כשהתביעה מגיעה לנושא הילדים

תביעות גירושין מתייחסות למגוון רחב של נושאים וצרכים בתהליך הגירושין וביניהם גם חלוקת הרכוש המשותף והעניינים הכספיים. כשהתביעה מגיעה לנושא הילדים, מתעוררים נושאים רבים שבהם צריכים לדון בני הזוג החל ממי ההורה המשמורן, מי יממן הוצאות הקשורות לילדים ולמחייתם, משמורת משותפת במידה והוגדרה כזו וכדומה. שאלת האחריות ההורית המשותפת במקרה של גירושין היא שאלה מהותית. לא מספיק רק לקבוע מי ההורה המשמורן (ההורה אצלו יגורו הילדים), אלא בכלל מהי האחריות המשותפת, ובוודאי מה משמעותה מעבר לתשלום דמי מזונות שזה רק פן אחד באחריות המשותפת. מה שקורה במקרי גירושין רבים זה. שאחד מבני הזוג יוצא מהבית המשותף ועובר לגור במקום אחר. לרוב בן הזוג שיוצא מהבית מנסה להישאר ולגור בסביבה הג״ג בה חיים הילדים וזאת על מנת לשמר את הקירבה אך לא תמיד כך הדבר. שאלה נוספת שעולה היא מימון ההוצאות של הילדים. מה מוגדר בגדר הוצאות חובה, והאם על בן/בת הזוג השני לממן גם הוצאות שלא נחשבות הוצאות חובה , למשל חוגים. סוג המשמורת המועדפת היא משמורת משותפת בה שני בני הזוג חולקים את הנטל ואת האחריות לגידול הילדים. משמורת כזו מאושרת בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה . במידה ושני בני הזוג אינם מעוניינים במשמורת משותפת , ברירת המחדל היא לרוב שהילדים נשארים עם אמם, למעט מקרים נדירים יחסית בהם האב הוא זה שמבקש להיות ההורה המשמורן ומקרים בהם האמא אינה מתפקדת בשל סיבות פיזיות , רגשיות או נפשיות. במידה והוגדרה משמורת משותפת, הילדים גרים חצי מהשבוע אצל אמם וחצי שבוע אצל אביהם. במידה ורק הורה אחד מוגדר כמשמורן, ההורה השני מקבל הסדרי ראייה שתלויים במספר קריטריונים ביניהם גיל הילדים וטיב הקשר של ההורה שאינו משמורן עם ילדיו. חשוב להבין שבמידה והורה שאינו משמורן או הורה במשמורת משותפת אינו עומד בהסדרי הראייה שנקבעו או באחריות שהוטלה עליו , מדובר בעבירה לכל דבר ועניין שיש לצידה ענישה.

לסיכום –

תהליך גירושין טומן בחובו החלטות כבדות ועם השלכות לטווח הארוך בכל הקשור לגידול הילדים. שני בני הזוג צריכים להבין את האחריות הרבה שיש לשניהם בגידול הילדים ודאגה לרווחתם הפיזית, הרגשית והנפשית. ככל שייטיבו להבין זאת מוקדם יותר ולחלק את תחומי האחריות ביניהם באופן שוויוני והוגן, כך ייקל גם עליהם אך בעיקר על הילדים שיחיו במסגרת שיש בה וודאות ושקיפות. חשוב ומומלץ לערב עורך דין המתמחה בדיני משפחה וספציפית בגירושין על מנת למזער נזקים ולתכנן את תהליך הגירושין באופן שימנע פגיעה בכל הנוגעים לדבר.

לייעוץ בנושא אחריות הורית משותפת פנו אלינו

דילוג לתוכן